Aquamec Oy: Elinehtona toimivat tietoliikenneyhteydet

aquamec

Aquamec Oy:n toimitusjohtajalla Lauri Kalliolalla riittää riemun aiheita. Aquamecin tietoliikenneyhteydet ovat vakaalla pohjalla ja samaan aikaan sen ruoppaajat parantavat vesistöjä eri puolilla maailmaa.

Toimiva VPN-yhteys ja vakaa IT-infrastruktuuri ovat ruoppausaluksia valmistavan Aquamecin liiketoiminnan onnistumisen kannalta oleellisessa asemassa. Tämä yrityksessä opittiin lähes kantapään kautta, kun pahin mahdollinen tapahtui puolitoista vuotta sitten.

Toimivat tietoliikenneyhteydet ja eri konttorien välinen päivittäinen yhteydenpito ovat Aquamecille oleellisia jo maantieteellisestikin, sillä sen myyntikonttori sijaitsee Tampereella, suunnittelupuoli Säkylässä.

Suunnittelun- ja myynnin välisessä päivittäisessä yhteydenpidossa Aquamec Oy hyödyntää salattua virtuaalista erillisverkkoa eli VPN-yhteyttä. Tampereen ja Säkylän konttorien välistä tiedonsiirtoa tapahtuu päivittäin.

Vihelsimme pelin poikki

Aquamec Oy

Mitä tekee: Suunnittelee ja hoitaa ruoppausalusten tuotekehityksen ja myynnin                                                      Perustettu: 1995                                  Kotipaikka: Hyvinkää                    Toimitusjohtaja: Lauri Kalliola             Henkilöstö: 10                                      Liikevaihto: 11 263 000€ (2013)

Puolitoista vuotta sitten pahin mahdollinen tapahtui, kun palomuurin asennuksen yhteydessä kaikki yrityksen tietoliikenneyhteydet katkesivat. Myynti- ja suunnittelukonttorit eivät olleet enää yhteydessä keskenään.

– Yhteydet ulkomaailmaan yksinkertaisesti katkesivat, edes internetiin ei enää päässyt. Silloin vihelsimme pelin poikki ja sanoimme sopimuksen edellisen IT-tuen kanssa irti. Olimme kuulleet suosituksia Triuvaresta ja aloitimme yhteistyön nopeasti heidän kanssaan, Aquamecin toimitusjohtaja Lauri Kalliola muistelee.

Kahdessa viikossa Triuvare palautti Tampereen ja Säkylän välisen VPN-yhteyden sekä muut tietoliikenneyhteydet. Triuvare palautti myös virustorjunnan sekä palomuurin ja siirsi aikaisemmin Aquamecin omalla serverillä toimineen sähköpostijärjestelmän Microsoftin pilvipalveluun.

– Pilvessä toimiva sähköposti on iso etu, sillä nyt posteja pääsee lukemaan miltä tahansa tietokoneelta. Omalla serverillä ollut sähköpostijärjestelmä tuppasi myös kaatumaan säännöllisesti. Nyt sitäkään ongelmaa ei ole enää ilmennyt, Kalliola sanoo.

Yhteistyötä vuoden ajan

Triuvaren ja Aquamecin välinen yhteistyö on jatkunut nyt noin vuoden ajan. Kalliolan mukaan kyseessä on niin sanottu toistaiseksi voimassaoleva sopimus.

– He ylläpitävät sekä huoltavat meidän järjestelmiämme ja tekevät myös tarvittavat ohjelmistopäivitykset. Arvioisin, että noin 90 prosenttia tästä työstä tapahtuu etäyhteyden avulla.

Tällä hetkellä Triuvare rakentaa Aquamecille uutta varmuuskopiointiratkaisua ja videoneuvottelutoimintoja.

Ruoppausaluksia maailmalle

Entinen Lännen Tehtaiden tytäryhtiö Aquamec Oy:n on kehittänyt ja valmistanut ruoppaajia itsenäisesti 1990-luvun alusta lähtien. Yritys suunnittelee ja hoitaa ruoppausalusten tuotekehityksen ja myynnin. Kokoonpanon se ostaa Lännen Tractorsin tehtaalta. Toiminta on kansainvälistä. Yrityksen Watermaster monitoimiruoppaajista lähes kaikki menevät vientiin.

– Käyttöönottovaiheessa kouluttajat menevät koneen perässä maailmalle pariksi viikoksi. On hyödyksi, että heillä on mahdollisuus olla yhteydessä kotimaan konttoreihin myös nettisähköpostin kautta, Lauri Kalliola toteaa.

Watermaster-alukset soveltuvat muun muassa matalien vesistöjen kunnostustöihin, tulvantorjuntaan, saastuneiden maamassojen poistamiseen veden alta ja teollisuusaltaiden tyhjennyksiin. Laitteet kykenevät liikkumaan itsenäisesti vedessä ja hydraulisten tukijalkojensa avulla myös maalla.

www.aquamec.fi


IT-palveluiden hankinta ja ostaminen ovat organisaatioille hankkeita, joilla voidaan saavuttaa kaivatun huolettomuuden lisäksi suoria kustannussäästöjä.



Teimme tarjouspyyntöpohjan helpottamaan IT-palveluntarjoajien vertailua. IT-palveluiden kilpailutuksissa valintaa ohjaa usein palvelukokonaisuuden hinta, mutta palvelukokonaisuuksissa on myös laajoja sisällöllisiä eroja, joiden vertailu voi olla haastavampaa.