Jasper Oy: Vuosia häirinneet Lemonsoft-ongelmat ratkesivat

Ylöjärvellä toimivalla auto- ja teollisuusalan tukkukaupalla Jasper Oy:llä käytössä oleva Lemonsoft-toiminnanohjausjärjestelmä oli hidastellut jo vuosia. Järjestelmä toimi jähmeästi, kun asiakkaista tai laskuista tehtiin hakuja, mikä hidasti tilausten käsittelyä ja laskutusta. Ongelmista oltiin yhteydessä sekä Lemonsoftiin että tilausjärjestelmän toimittajaan, mutta niitä ei saatu ratkaistua.

Vuoden 2018 päivityksen myötä tilanne paheni entisestään. Rajapinnat tilaustenkäsittelyjonon ja Lemonsoftin välillä muuttuivat todella hitaiksi. Lopulta tilanne oli niin paha, että yhden ihmisen tehtäviä joutui hoitamaan kaksi ja hidastelu vaikutti jo siihen, miten tilauksia saatiin toimitettua asiakkaille. Siinä vaiheessa Jasperilta oltiin yhteydessä Triuvareen.

– Arvostimme erityisesti sitä, miten Triuvarella suhtauduttiin asiaan. Tämä oli meille tärkeä juttu, jota Triuvarella lähdettiin selvittämään heti. Olemme normaalisti tottuneet siihen, että palveluntarjoajilta ei saa apua eikä edes kuittausta siitä, että palvelupyyntöömme reagoidaan. Triuvaren Sakari Jokinen selvitti ongelmaa todella perusteellisesti ja sitkeästi myös ilta-aikaan. Sakari oli todella aktiivisesti yhteyksissä meihin päin ja pyysi meiltä apuja aina tarvitessaan, kertoo Jasper Oy:ssä päällikkönä toimiva Sami Lehto.

Ongelma ratkesi lopulta SQL:n suorituskykyasetuksien määrittämisellä. Vianselvityksen jälkeen päätettiin, että SQL päivitetään Lemonsoftin vaatimaan versioon, mutta valmisteluvaiheessa tehty SQL:n asetusten optimointi ratkaisikin jo koko ongelman ja ohjelma lähti taas toimimaan normaalisti.

– Olemme erittäin tyytyväisiä Sakarin toimintaan. Kun muut eivät olleet siihen pystyneet, Sakarin kanssa saatiin homma jiiriin! Tilausten käsittely ja laskutus sujuvat nyt huomattavasti jouhevammin, mikä säästää sekä aikaa että hermoja, kiittelee Lehto.