Hub Logistics Oy: Mukana kasvavan organisaation IT-kehityksessä

hub

”On hienoa, että IT-kumppani haluaa tehdä kaikkensa ratkaistakseen meidän arkemme haasteita.”
Antti Niemelä, tietohallintopäällikkö, HUB Logistics Oy

Logistiikkapalveluyritys HUB Logistics Oy on lyhyessä ajassa kasvanut 500 työntekijän organisaatioksi. Nopea kasvu on vaatinut paikoin hyvinkin luovia ratkaisuja IT-ympäristön kehittämisessä. Yrityksen IT-ratkaisujen suunnittelussa sekä toteutuksessa on hyödynnetty tehokkaasti Triuvaren asiantuntijuutta. Yksi tärkeimpiä etuja IT-tuen ulkoistamisessa on ollut kustannuksien helppo ennakoitavuus.

– Yrityksemme kaikki n. 90 työasemaa ovat Huoleton™ -palvelun ylläpidon piirissä. Toimipisteemme sijaitsevat ympäri Suomea, joten laitekannan ylläpitoa olisi mahdotonta toteuttaa yhtä kustannustehokkaasti omin voimin, kertoo yrityksen tietohallintopäällikkö Antti Niemelä.

HUB Logisticsin työasemien lisäksi myös kymmeniä tablet-tietokoneita sekä älypuhelimia on ylläpitopalveluiden piirissä. Älypuhelimien vikaantumisien varalle on suunniteltu vaihtolaitekäytäntö, jonka ansiosta uusi laite on jopa saman päivän aikana käytössä. Vanhat työasemat ja mobiililaitteet hävitetään tietoturvallisesti Triuvaren toimesta.

Hub Logistics Oy

Mitä tekee: Toimintaa tehostavia logistiikkaratkaisuja ja pakkauspalveluja                                   Perustettu: 1992                                 Kotipaikka: Kerava                           Toimitusjohtaja: Aki Jumppanen Henkilöstö: n. 500                              Liikevaihto: 38 269 000€ (2013)

– Olemme jatkuvasti kehittäneet sekä räätälöineet järjestelmiämme Triuvaren avustuksella. Heidän tiimissään on todella osaavaa porukkaa, joilta on helppo kysyä ajatuksia ja mielipiteitä erilaisiin tilanteisiin. Näiden pohjalta on syntynyt äärettömän hyviä ratkaisuja, jotka helpottavat jokapäiväisiä toimiamme. On hienoa, että IT-kumppani haluaa tehdä kaikkensa ratkaistakseen meidän arkemme haasteita, Niemelä sanoo.

Päivitystenhallinnalla vältetään riskien syntyminen

Suuren organisaation IT-hallinnassa monet ylläpidon tehtävät ja toimenpiteet liittyvät ennaltaehkäisevään työhön. Esimerkiksi päivityksiä ajetaan työasemille automatisoidusti siten, ettei käyttöjärjestelmän tai yksittäisten ohjelmien päivittämiseen kulu käyttäjän arvokasta työaikaa.

– Päivitysten hallitsemattomuudella on omat haittailmiönsä. Mikäli vastuu päivityksistä jätetään käyttäjälle, usein käyttöjärjestelmän lisäksi ohjelmistoja ei päivitetä laisinkaan tai päivitykset tapahtuvat ”kun muistetaan” -periaatteella. Tilastojen valossa kuitenkin suuri osa yritysten tietoturvaongelmista liittyy päivitysten laiminlyömiseen, kertoo Triuvaren asiakasvastaava Mikko Tukia.

– Lisäksi päivitysten tekeminen käytössä oleviin ohjelmiin koetaan aikaa vievänä ja hankalana toimenpiteenä, joka on pois omasta työajasta. Keskitetyllä ohjelmien päivitystenhallinnalla Triuvare ajaa työasemien päivitykset automaattisesti ilman työn keskeytymisiä. Monet yksittäisten tukipyyntöjen ongelmat ratkaistaan etäyhteyden avulla. Asiaa tyypillisesti lähdetään ratkomaan puhelinsoitolla, jonka aikana tietokoneelle voidaan muodostaa etäyhteys. Käyttäjän ei siis itse tarvitse osata mitään teknisiä toimenpiteitä. Tämä on ohjannut yrityksen oman tietohallinnon kehittämistä vahvasti, Niemelä sanoo.

– Pystymme nyt HUB Logisticilla keskittymään hallinnon kannalta tärkeimpiin asioihin, joilla varmistamme että järjestelmien toimivuus ja tuottavuus pysyy korkeana. Oman organisaatiomme tehokkaat toiminnot heijastuvat ulospäin myös omiin asiakkaisiimme.


IT-palveluiden hankinta ja ostaminen ovat organisaatioille hankkeita, joilla voidaan saavuttaa kaivatun huolettomuuden lisäksi suoria kustannussäästöjä.



Teimme tarjouspyyntöpohjan helpottamaan IT-palveluntarjoajien vertailua. IT-palveluiden kilpailutuksissa valintaa ohjaa usein palvelukokonaisuuden hinta, mutta palvelukokonaisuuksissa on myös laajoja sisällöllisiä eroja, joiden vertailu voi olla haastavampaa.