Soldem

Eroon operaattoririippuvuudesta ja MPLS-verkosta

Soldemilla (ent. Suomen Telecenter) päädyttiin tarkastelemaan verkkoratkaisuja viime keväänä, kun internetyhteyden sopimuskausi oli katkolla ja se kilpailutettiin.

Vanha verkkoratkaisu oli operaattorin hallinnassa oleva MPLS-verkko ja kaikki tieto siitä, miten verkkoyhteydet toimivat, oli operaattorin takana.

– Halusimme uudesta verkkoratkaisusta sellaisen, joka tukee työnkuvaani ja helpottaa vianetsintää. Tavoite oli, että koko verkosta saadaan läpinäkyvä ja vikasietoinen, koska yrityksen toiminta tapahtuu verkossa olevan soittojärjestelmän kautta ja verkon toimivuus on todella kriittistä, kertoo Soldemilla tietohallintopäällikkönä toimiva Miikka Mörö.

Koko lähiverkko uusittiin. Tyypilliseen tapaan Soldemin verkko oli kasvanut laite kerrallaan, jolloin nykyinen ratkaisu ei enää palvellut parhaalla mahdollisella tavalla. Yhdessä asiakkaan kanssa kartoitettiin, mitä loogisia verkkoja tarvittiin ja mistä saatettiin luopua. Palomuurit ja kytkimet toteutettiin Merakin ratkaisuilla.

– Kaikki laitteet vaihdettiin uusiin, jotta verkkoon on näkyvyys kauttaaltaan, myös kytkinten osalta. Palomuurin SD-WAN-ominaisuudella saatiin toteutettua toimipisteiden väliset VPN-yhteydet. Valituilla palomuureilla saatiin mukaan myös IPS-järjestelmä eli virusskannaus jo verkon reunalle, mikä tuo ekstraturvaa, kommentoi Triuvaren ICT-arkkitehti Jussi Taipale.

Triuvare voi toimittaa verkkolaitteet palveluna tai ottaa asiakkaan nykyiset verkkolaitteet hallintaan. Soldemilla verkkolaitteet tulevat Triuvarelta palveluna. Laiterikon tapauksessa varalaite luvataan heti seuraavaksi päiväksi.

Kattava näkyvyys verkkoon ja säästöjä kuluissa

Meraki-ratkaisussa hienous on kattava näkyvyys verkon toimintaan. Myös asiakkaalla on pääsy tarkastelemaan verkon käyttöä. Järjestelmästä näkee, kuinka paljon mikäkin laite tai ohjelma vie kaistaa nettiyhteydestä. Näin päästään puuttumaan helposti asiaan, jos yhteydet pätkivät.

– Verkkoyhteyksien uusiminen vaati paljon suunnittelua ja käyttöönotto tehtiin ilta- ja yötöinä. Vanha ratkaisu pidettiin rinnalla kun yhteyksiä testattiin, jotta voitiin varmistua niiden toimivuudesta. Nyt olemme päässeet tilanteeseen, jossa meillä on täysin läpinäkyvä verkko. Hälytykset ongelmatilanteista tulevat suoraan sähköpostiin, kertoo Mörö.

Soldemin yhteistyökumppanit vaativat verkkoinfralta paljon. Nykyinen ratkaisu palvelee myös tulevaisuudessa tilanteiden muuttuessa. Jos jatkossa tulee tarve eriyttää tietyt laitteet omaan verkkoonsa, se saadaan toteutettua helposti virtuaaliverkon avulla.

Uusi ratkaisu on ollut myös taloudellisesti järkevä:

– Nykyratkaisulla hinta on pysynyt samana tai jopa laskenut aikaisemmasta, mutta samalla on saatu uusittua koko sisäverkko. Jatkossa voimme myös kilpailuttaa internet-yhteyden tarjoajan helposti, koska nykyinen ratkaisumme ei ole enää operaattorista riippuvainen. Tarvittavat muutokset saadaan tehtyä huomattavasti aikaisempaa nopeammin, kehuu Mörö.


Halusimme uudesta verkkoratkaisusta sellaisen, joka tukee työnkuvaani ja helpottaa vianetsintää. Verkon toimivuus on meille todella kriittistä.

Miikka Mörö

Tietohallintopäällikkö, Soldem

IT-kilpailuttamisen opas

Pilvipalvelintilan ostajan-opas

PK-yrityksen tietoturvaopas

Kysy lisää tai pyydä tarjous!

Mietitään yhdessä yrityksellesi sopivat palvelut, jotka lisäävät työtehoa ja poistavat kaikki tietotekniikkamurheet.