Vanha arkisto


Triuvaren tuorein asiantuntijavahvistus on lahtelainen Jarno Mäkelä. Triuvarelle siirtymisen myötä tamperelaistuneen Jarnon löytää laatimasta verkkosuunnitelmia, konfiguroimasta palomuureja ja kytkimiä sekä selvittelemässä niiden vikatilanteita  – tai vaihtoehtoisesti opettamasta työkavereille floss dancea sekä haaveilemassa hitaista aamuista ja nopeista autoista.


1. Mitä teet ensimmäisenä, kun tulet töihin?
Pistän koneen käynnistelemään ja suunnistan itselleni kupin kahvia. Päivä ei lähe kunnolla käyntiin ilman kupposta kuumaa.

2. Mikä on puhelimesi soittoääni?
Joku muumimusiikki, ollut varmaan viimeset 10 vuotta, mutta miksikäs hyvää vaihtamaan. Tosin pidän puhelinta kyllä aina äänettömällä ehkä myös tästä syystä…

3. Mitä biisiä toivot firman saunaillassa?
Paljon hyviä vaihtoehtoja, mutta yksi ehdoton olisi Foo Fighters – Walk. Enkä pelkästään toivoisi vaan laittaisin kyllä soimaan.

4. Ketä kollegaasi ihailet ja miksi?
Triuvarella kyllä ihailee jokaisen kollegan toimintaa, mutta jos olisi pakko valita kaksi niin Jussi Taipale ja Antti Patronen, kavereilla on kadehdittavan kova osaaminen!

5. Mikä on paras elämänohje, jonka olet saanut?
Ainoa epäonnistuminen on se, ettei tekemästään virheestä opi mitään… Tiedän, että kliseinen, mutta hyvä asia sisäistää.

6. Mikä on erikoisin taitosi?
Näitä taitaa löytyä… Erikoisin olisi varmaankin erilaisten esineiden hajottaminen. Tavarat tuppaa ympärillä yleensä menemään palasiksi kun niitä vaan pelkästään katsoo. Ei yleensä hirveän hyödyllinen taito kuitenkaan.

7. Jos elämäsi olisi jokin TV-sarja, mikä se olisi ja miksi?
Eiköhän tämä olisi How I Met Your Mother. Elämä tuppaa olemaan kyllä välillä samantyylistä komediaa…

8. Jos saisit valita yhden supersankarikyvyn, minkä ottaisit?
Ehdottomasti kyvyn hidastaa aikaa! Aamuisin muutama lisäminuutti ei olisi koskaan pahitteeksi ja voisi jopa aloittaa aamun joskus rauhallisesti kahvin äärellä.

9. Mitä tekisit, jos voittaisit lotossa miljoonan?
Perehtyisin sijoittamiseen vähän tarkemmin. Tietty heittäisin varmasti pitkän reissun kierrellen ympäri maapalloa. Haluaisin kyllä myös päästä testaamaan rata-autoilua sekä F1-autoa, jos tähän olisi mahdollisuus!

10. Jos voisit vaihtaa jonkun kanssa elämää yhdeksi päiväksi, kenen kanssa vaihtaisit ja miksi?
Kimi Räikkönen ja päivä olisi ehdottomasti jokin kisasunnuntai!


Johanna Rytkönen


Vuonna 1973 Motorolan Martin Cooper esitteli maailman ensimmäisen kädessäpidettävän matkapuhelimen. Ensimmäinen kaupallinen automaattista matkapuhelinverkkoa hyödyntävä matkapuhelin lanseerattiin puolestaan vuonna 1984. Tämä laite kuitenkin mahdollisti pelkän soittamisen. Uudenlaiset matkapuhelinten käyttötavat alkoivat hahmottua sen myötä kun tekstiviestit kehitettiin vuonna 1993 Suomessa –20 vuotta sen jälkeen, kun ensimmäiset matkapuhelimet olivat tulleet markkinoille.

Teknologian kehityskulku näistä päivistä nykyhetkeen on ollut huikeaa. Tänä päivänä matkapuhelimella tehdään paljon muutakin pelkän soittamisen ja tekstiviestien lähettämisen lisäksi – itse asiassa monet meistä käyttävät nykyisin matkapuhelimiaan enemmän muihin kuin niiden alkuperäisiin käyttötarkoituksiin.

Tämän päivän matkapuhelimet ovat moninkertaisesti nopeampia ja tallennuskapasiteetiltaan parempia kuin tietokoneet vasta joitakin vuosia sitten. Matkapuhelimet ovat monelle meistä se kaikista tärkein työkalu ja henkilökohtainen avustaja. Matkapuhelimet ovatkin tulleet yhä tärkeämmiksi ja yhteydet nopeammiksi. Puhelimilla on yhä enenevässä määrin mahdollista tehdä kaikki haluamamme. Samalla matkapuhelimiin liittyvien työkalujen ja hallinnan merkitys on lisääntynyt. Näillä tähdätään matkapuhelinten käytön helpottamiseen sekä tiedon suojaamiseen.

Ensimmäinen askel mobiililaitteiden hallinnan saralla oli MDM, Mobile Device Management. MDM kuitenkin keskittyi vain itse laitteeseen. Todellisuudessa on syytä keskittyä dataan ja identiteetteihin. Unified Endpoint Management (UEM) tarjoaa tähän paremman ratkaisun.

Alunperin mobiililaitteiden hallinta oli tapa varmistaa, että yritysten laitteita käytetään yrityksen ohjeistuksen mukaisesti. Tyypillisesti mobiililaitteiden hallintaa hyödynnettiin laitteiden paikantamisessa, niiden lukitsemisessa ja tyhjentämisessä. Nykyisin mobiililaitteiden tehokas hallinta edellyttää kuitenkin entistä kehittyneempää kykyä pysyä mukana mobiilimaailman muutoksessa. Kannettavien tietokoneiden, pöytätietokoneiden, älypuhelimien, tablettien, puettavan teknologian ja Internet of Things-laitteiden hallinnoimisen lisäksi IT- ja tietoturvajohtajien on valvottava sovelluksia, asiakirjoja, sisältöjä, dataa, pääsynhallintaa ja identiteettejä. Unified Endpoint Management eli UEM tarjoaa ratkaisun tähän haasteeseen.

Unified Endpoint Management tuo paljon lisäetuja perinteisen MDM:n rinnalle. Siinä missä MDM auttaa eri käyttäjien laitteiden hallitsemisessa yrityksen ohjeistuksen mukaisesti, UEM vie laitteiden hallinnan astetta pidemmälle yhdistäen perinteisiä mobiililaitteiden hallintaan liittyviä ominaisuuksia uusiin ja erilaisiin toiminnallisuuksiin.

Unified Endpoint Management käsittää seuraavia ominaisuuksia:

  • Mobiililaitteiden hallinta (MDM)
  • Mobiilisovellusten hallinta (MAM)
  • Mobiilisisältöjen hallinta (MCM)
  • Mobiiliuhkien hallinta (MTM)
  • Kontittaminen (containerization)
  • Identiteetin ja pääsynhallinta (IAM)

Näiden ominaisuuksien ansiosta käyttäjiä voidaan varmentaa ja heidän pääsynsä yrityksen tietojärjestelmiin mobiililaitteiden kautta voidaan sallia. UEM mahdollistaa näin ollen perinteistä Mobile Device Managementia paremman ja turvallisemman tavan hallita mobiililaitteiden käyttöä yrityksissä.

Kirjoittaja vetää Cyber Security -liiketoimintaa Pedab Groupissa Pohjoismaissa ja Baltiassa.


Johanna Rytkönen

Markkinointi- ja viestintäasiantuntija
Asiantuntijana
Roger Ison-Haug
Cyber Security Practice Lead, Pedab Group

Tuleva IT-tradenomi Henri Vilento liittyi Triuvaren porukkaan työharjoittelun merkeissä  – ja jäi sille tielleen. Henrin työsarkaan kuuluu asiakastuen lisäksi palvelin- ja verkkopuolen tehtäviäHenrin sarkastinen huumori viihdyttää työyhteisöä ja joskus asiakkaitakin.


1. Mitä teet ensimmäisenä, kun tulet töihin?
Käynnistän koneen ja haen kupillisen vettä. Mieluusti viileää ja raikasta vettä, mutta välillä tulee vain huoneenlämpöistä vettä. Tämä voi näkyä sitten koko päivän toiminnassa. 🙁 Valitettavasti en voi sietää kahvia, niin tähän on tyytyminen.

2. Minkälaisista asioista tyypillinen työpäiväsi koostuu?
Olen ensin kaksi tuntia asiakkaalla lähituessa. Sitten iltapäivän vastaan joko puhelimeen tai teen asioita, joita muut eivät ole omien vuorojensa takia ehtineet tehdä. Tämä voi sitten vaihdella paljon päivästä toiseen.

3. Jos saisit valita matkan minne tahansa, mihin lähtisit?
Lähtisin luultavasti Thaimaahan tai Yhdysvaltoihin. Thaimaassa olen käynyt nuorempana todella usein, niin sinne olisi varmaankin mukava palata ja Yhdysvalloissa voisi saada käsityksen, että kuinka lähelle uutiset ja TV pääsevät todellisuutta. Se on tietenkin suuri maa, joten pitää hieman ajatusta käyttää, että minne siellä sitten menisi.

4. Ketä kollegaasi ihailet ja miksi?
Mikko Koivunen eli tuttavallisemmin BK. Niin kuivaa huumoria, että en tiedä milloin huumori loppuu ja faktat alkaa.

5. Mikä oli lapsuuden unelma-ammattisi?
Minulla ei ollut lapsuuden unelma-ammattia ja joskus ala-asteen lopulla tai yläasteella tulin kateellisiksi niistä joilla sellainen oli. ”En nyt jaksa saada kaikista kokeista kymppejä, mutta jos haluaisin olla presidentti, niin kyllä jaksaisin oikein tapella numeroiden takia.” Unelma-ammatin puute oli ala- ja yläasteella sekä lukiossa hyvä tekosyy sille, että en ihan täysillä harjoitellut kaikkiin kokeisiin. Jossakin kohtaa sitten totesin, että kunhan jonkun ammatin saa, sillä pystyy elämään ja ei töihin lähteminen ole joka päivä täyttä tuskaa, niin se on ok.

Tämä on nyt sitten saavutettu Triuvarella ja olen huomannut, että ihan pidän näistä hommista. Katsotaan sitten kolmenkymmenen ikävuoden kohdilla uudelleen tuota unelma-ammattia 🙂

6. Jos voisit vaihtaa jonkun kanssa elämää yhdeksi päiväksi, kenen kanssa vaihtaisit ja miksi?
Tässä kohtaa vaihtaisin sattumanvaraisen henkilön kanssa. Näkisin miten joku muu näkee tämän maailman ja siinä olevat ihmiset. Sattuma antaisi luultavasti hyvin erilaisen henkilön, niin luultavasti oppisin paljon tästä maailmasta ja itsestäni.

7. Jos saisit ottaa Triuvarelta yhden asian tai ominaisuuden, minkä voisit viedä muihin yrityksiin, mitä valitsisit?
Avoimuuden ja kysymysten kysymisen. Täällä on helppo kysyä kollegalta kuin kollegalta erilaisia kysymyksiä. Kaikkien kysymysten ei tarvitse edes liittyä töihin, mutta silti yleensä saa vastauksen.

8. Jos saisit valita yhden supersankarikyvyn, minkä ottaisit?
Ei suurta suosikkia ole, mutta vastaan silti, että lentäminen. Sitä on fiktiossa kehuttu niin paljon, että pakko kokeilla 🙂

9. Mitä tekisit, jos voittaisit lotossa miljoonan?
En luultavasti mitään ihmeellisempää. Töihin seuraavana päivänä jos arkipäivä. Ehkä hommaisin Tukimersun vitsiä varten. Olen aika tylsä rahankäytön suhteen. (Toim. huom. Tukimersulla viitataan tukitiimin yleisimpään automalliin eli hiukan vanhemman vuosikerran Mersuun.)

10. Mistä Triuvarella töissä ollessasi saavuttamastasi asiasta olet eniten ylpeä ja miksi?
Ei ole mitään yksittäistä ylpeyden aihetta, mutta se koostuu monesta pienemmästä aiheesta. Suurimpia ylpeyden aiheita on varmaan kun saa korjattua jotain, jonka kanssa on paininut jo useamman tunnin tai päivän. Tai kun saa korjattua monta pienempää tapausta heti, niin huomaa että kuinka pitkälle on päässyt jo vähän yli vuodessa.


Johanna Rytkönen

Markkinointi- ja viestintäasiantuntija

Ylöjärvellä toimivalla auto- ja teollisuusalan tukkukaupalla Jasper Oy:llä käytössä oleva toiminnanohjausjärjestelmä oli hidastellut jo vuosia. Järjestelmä toimi jähmeästi, kun asiakkaista tai laskuista tehtiin hakuja, mikä hidasti tilausten käsittelyä ja laskutusta. Ongelmista oltiin yhteydessä sekä toiminnanohjausjärjestelmän että tilausjärjestelmän toimittajiin, mutta niitä ei saatu ratkaistua.

Vuoden 2018 päivityksen myötä tilanne paheni entisestään. Rajapinnat tilaustenkäsittelyjonon ja toiminnanohjausjärjestelmän välillä muuttuivat todella hitaiksi. Lopulta tilanne oli niin paha, että yhden ihmisen tehtäviä joutui hoitamaan kaksi ja hidastelu vaikutti jo siihen, miten tilauksia saatiin toimitettua asiakkaille. Siinä vaiheessa Jasperilta oltiin yhteydessä Triuvareen.

Arvostimme erityisesti sitä, miten Triuvarella suhtauduttiin asiaan. Tämä oli meille tärkeä juttu, jota Triuvarella lähdettiin selvittämään heti. Olemme normaalisti tottuneet siihen, että palveluntarjoajilta ei saa apua eikä edes kuittausta siitä, että palvelupyyntöömme reagoidaan. Triuvaren Sakari Jokinen selvitti ongelmaa todella perusteellisesti ja sitkeästi myös ilta-aikaan. Sakari oli todella aktiivisesti yhteyksissä meihin päin ja pyysi meiltä apuja aina tarvitessaan, kertoo Jasper Oy:ssä päällikkönä toimiva Sami Lehto.

Ongelma ratkesi lopulta SQL:n suorituskykyasetuksien määrittämisellä. Vianselvityksen jälkeen päätettiin, että SQL päivitetään toiminnanohjausjärjestelmän vaatimaan versioon, mutta valmisteluvaiheessa tehty SQL:n asetusten optimointi ratkaisikin jo koko ongelman ja ohjelma lähti taas toimimaan normaalisti.

Olemme erittäin tyytyväisiä Sakarin toimintaan. Kun muut eivät olleet siihen pystyneet, Sakarin kanssa saatiin homma jiiriin! Tilausten käsittely ja laskutus sujuvat nyt huomattavasti jouhevammin, mikä säästää sekä aikaa että hermoja, kiittelee Lehto.


Johanna Rytkönen

Markkinointi- ja viestintäasiantuntija

Triuvare Oy:n teettämässä tutkimuksessa paljastui vakavia puutteita suomalaisten PK-yritysten mobiililaitteiden hallinnassa. Viruksia ja varkauksia vastaan on varautunut alle puolet yrityksistä, vaikka nykyaikaisista älypuhelimista on yleensä pääsy yrityksen sähköpostiin ja tiedostoihin. Päivitykset jäävät käyttäjien vastuulle ja monelta unohtuu laitteessa olevien tietojen hävittäminen sen elinkaaren päässä.

Viruksia vastaan suojautuu vain puolet

Vastanneista yrityksistä peräti 2/3 ilmoitti, ettei työntekijöiden työpuhelimissa ole virustorjunta-
eikä mobiililaitehallintaohjelmaa, tai etteivät tiedä, onko puhelimissa sellaista. Mobiililaitteiden hallintasovellukset ovat suhteellisen uusi työkalu yritysmaailmassa. Hallintasovelluksilla voidaan esimerkiksi seurata laitteiden käyttöjärjestelmiä ja hallinnoida sitä, mitä sovelluksia laitteille voidaan asentaa.

Triuvaren ja muiden alan asiantuntijoiden kanta on se, että erillistä virusturvaa ei hallintasovelluksen rinnalle enää tarvita:

Kännyköihin saa hankittua viruksen yleensä lataamalla sinne sovelluksen tai suoritettavan tiedoston, jonka mukana se tulee. Hallintasovelluksella voidaan määritellä, mitä puhelimeen saa asentaa, jolloin epäilyttävien sovellusten asentuminen on estetty, kertoo ICT-asiantuntija Rauli Saarikangas.

Hallintasovellus on käytössä vain 10,3 %:lla kysymyksiin vastanneista yrityksistä. Asia on parhaiten huomioitu yli 100 hengen yrityksissä, joista neljänneksellä on hallintasovellus käytössä.

Puhelimet liikkuvat lähes kaikilla, mutta katoamisiin ei ole varauduttu

95 %:ssa yrityksistä töitä tehdään myös kotoa tai muualta kuin toimistolta. Älypuhelimista on nykyään lähes aina pääsy yrityksen sähköpostiin ja tiedostoihin. Silti vain reilu kolmannes vastanneista yrityksistä kertoi varautuneensa työpuhelimen katoamiseen tai varastetuksi tuloon etälukituksen tai etäpaikannuksen avulla.

Päivitykset käyttäjän vastuulla

Kahdessa kolmasosassa vastanneista yrityksistä työntekijät vastaavat työpuhelintensa järjestelmäpäivityksistä itse. Käytännössä tämä jää usein käyttäjiltä tekemättä eikä tietohallinto näe päivitysten puuttumista ilman mobiililaitehallintasovellusta. Päivitysten puuttuminen voi altistaa laitteen esimerkiksi haittaohjelmille.

Elinkaaren päässä hävitys unohtuu monilta

Käyttäjän tekemä mobiililaitteen tyhjennys ei todellisuudessa poista laitteesta käyttäjän tietoja. Laitteet tulee hävittää vähintään ohjelmallisesti, mikä tarkoittaa tietojen ylikirjoittamista niin, etteivät ne ole enää palautettavissa. Laitteen voi hävittää myös fyysisesti. Vastanneista yrityksistä yli kolmannes ilmoitti, ettei käytöstä poistuvia laitteita hävitetä millään tavalla.

 

Taustaa:

Tutkimus toteutettiin yhteistyössä Tampereen ammattikorkeakoulun opiskelijoiden kanssa. Tutkimus suoritettiin kyselytutkimuksena ja kyselylomake lähetettiin kaikkiin Triuvare Oy:n asiakas- ja markkinointirekisterissä oleviin yrityksiin (n.2600 kpl). Tutkimukseen vastasi 87 suomalaista PK-yritystä.


Johanna Rytkönen

Markkinointi- ja viestintäasiantuntija

Kalenterikutsut aiheuttavat välillä päänvaivaa. Niitä tulee paljon, ja osa käyttäjistä toivoo niihin vastausta, osa ei. Triuvarella on päädytty seuraavaan malliin kalenterikutsujen vastaanottamisessa:

1. Katso kalenteristasi, onko ajankohta vapaana

– mikäli ehdotettu ajankohta sopii ja haluat varata sen, vastaa myöntävästi: Accept -> Send the Response Now

Kerro vastauksessasi, miksi hylkäsit kutsun

– mikäli ehdotettu ajankohta ei sovi tai et muusta syystä voi osallistua, vastaa Decline, MUTTA valitse Edit the Response before sending ja kerro viestissä järjestäjälle miksi et pääse osallistumaan

– mikäli et ole vielä varma ajankohdan sopivuudesta, mutta haluat pitää sen kalenterissa valmiina siihen asti kunnes tiedät varmaksi, valitse Tentative -> Send the Response Now

– mikäli haluat ehdottaa parempaa ajankohtaa, valitse Propose New Time -> Tentative and Propose New Time (mikäli alkuperäinen aika mahdollisesti käy) tai Propose New Time -> Decline and Propose New Time (mikäli alkuperäinen EI käy ollenkaan)

 

2. Jos valitsit Tentative tai tilanteesi muuttuu (eli joudut perumaan tai ehdottamaan lykkäystä)
Avaa kalenteristasi  alkuperäinen merkintä ja tee siellä valinta uudelleen. Käytä samaa logiikkaa kuin yllä.

Järjestäjän kannalta tämä on erittäin tärkeää, jotta tiedetään ketkä kutsutuista ovat osallistumassa ja ketkä eivät.

 

Bonusvinkki! Kuka tahansa organisaation jäsen voi katsoa kalenterikutsun Tracking-kohtaa, mistä näkee osallistujien vastaukset kootusti.


Johanna Rytkönen

Markkinointi- ja viestintäasiantuntija

Triuvarella työntekijä saavat valita itse parhaiten tarpeisiinsa sopivan tietokoneen. Yritys kustantaa tietokoneen ja lisävarusteet verottomana 2000 euroon asti. Kuten puhelimissakin, myös tietokoneissa työntekijän on mahdollisuus valita arvokkaampi malli maksamalla itse yli menevä osuus.

Aikaisemmin Triuvarella suosittiin HP:n koneita, koska kenelläkään ei ollut vakituista työpistettä ja kaikkien läppäreiden oli sovittava samaan telakkaan. Tampereen toimiston muuton myötä kukin sai oman työpisteen, mikä mahdollisti konekannan eriytymisen. Viime aikoina koneiksi on hankittu muun muassa Applen laitteita ja Microsoftin uutta Surface Bookia.

Triuvaren koneiden ajantasaisuudesta pidetään huolta Huoleton Päivitystenhallinnalla. Nykyään kaikki koneet hankitaan Huoleton Työasemina, jolloin kone palautuu tukkurille kolmen vuoden käyttöiän tullessa täyteen.

Kysyimme triuvarelaisilta, millä perusteilla kukin on työkoneensa valinnut ja mitä niistä on pidetty. Perinteinen Mac vastaan PC -jako näkyy myös meillä. 🙂

Muokkaa
Läppäri Käyttäjä Miksi valittu Mitä kokemuksia
Microsoft Surface Book 2 Asiantuntija Halusin kokeilla kosketusnäytöllistä konetta + vaatimuksena oli hyvä näyttö ylipäätään. Kiinnosti myös nähdä toimiiko Windows 10 kuinka takkuamatta Microsoftin omalla tuotteella. Onhan tämä ollut aika varmatoiminen, ei ole juuri kaatuillut, ja muutenkin ollut näppärä laite. Ainoa miinus on 8 gigan keskusmuisti, mutta sen kanssa on oppinut elämään. Ja telakasta erityiskiitos. On toiminut koko ajan ilman mitään vääntämisiä, vrt. Macien telakoinnit tai HP:n telakkafiasko parin vuoden takaa. Vanhassa toimistossa oli kaikilla samat telakat, mutta lähes aina kun vaihtoi pisteeltä toiselle, alkoi kone bugata mitä eriskummallisimmilla tavoilla.
HP Elitebook Folio 1040 G3 Markkinointi Talon vakkarikonemalli, oli tilattu jo ennen taloon tulemistani. Todella kevyt ja näppärä kuljetella mukana.
Tehot eivät kuitenkan kunnolla riitä esimerkiksi Adoben ohjelmien pyörittämiseen, mistä syystä laite ylikuumenee omassa käytössäni usein. Laitteessa oli pitkään mysteerinen ominaisuus, jossa verkon yli pidetyissä tapaamisissa ääni kuului vain toiseen suuntaan. Jumittelee välillä kummallisesti, ei blue screen of deathiin vaan vetää tilttiin mustaan ruutuun. Kestävä: Ei ollut moksiskaan kun kaaduin talviliukkailla suoraan selälleni kone repussa, pieni vekki tuli runkoon mutta näyttö ja toiminta täysin ennallaan. Muistia tähän ei saa lisää, mikä aiheutti välillä vähän päänvaivaa.
HP Elitebook 840 G4 Hallinto Koneeseen oli mahdollista saada lisämuisti Ainoa kriteeri oli se lisämuisti, koska edellisessä koneessa tuli ongelmia sen takia. Se edellinen kone (muistaakseni 1040) oli muuten kyllä parempi, siinä ei ollut mitään omituisia ongelmia missään vaiheessa tuon muistihomman lisäksi. Tässä nykyisessä on ollut jonkun verran omituisia jumituksia tms. juttuja, että joutuu käynnistämään koneen uudestaan tai että ei esim. herää lepotilasta aina.
HP Elitebook 840 G4 Asiantuntija Valitsin, koska EliteBook 840 G1 oli priimaa. Tässä on myös VGA- ja nettipiuhaliitin. Ei tarvitse adaptereita. Kiva väri, näyttää vähän niinku Mäkiltä että saa hyväksynnän hipstereiltä, erona on että tämä toimii.

Edeltäjäänsä parempi akku, kestää helposti koko päivän. Nopea, toimintavarma. Ei aiheuta kiroiluja kuten kollegan Mäkki.

HP Zbook 14u G0 Asiantuntija Tarve oli pienelle ja tehokkaalle läppärille, ja molemmat yhdistyivät tässä mallissa. Ja on tuo tummempi väri vaan komeampi kuin perus HP:n hopea. Melko paljon ajuriongelmia näytönohjaimen kanssa ensi alkuun. Viimeiset kaksi vuotta ei valittamista. Hyvä työjuhta, joka on kestänyt hyvin kovempaakin käyttöä. Telakoiden kanssa oli myös alkuun melkoista jumppaa. Tämäkin onneksi vuosien varrella helpottanut.
MacBook Pro Arkkitehti Ei pysty tekeen Windowsilla töitä, ei ollut vaihtoehtoja. Edellinenkin kone oli Mac Book Pro. Mukavan kokoinen ja litteä. Ei mitään isoja valittamisia. USB-c tuntuu tässä ensimmäisen sukupolven uudessa MacBook Prossa (2016) takkuava välillä. Voi joutua boottaamaan koneen, jotta saa noita usb-c telakoita toimimaan. Se, että yhden USB-c portin kautta ei saa kahdelle näytölle kuvaa on isoin miinus. Jouduu kaksi johtoa kytkemään koneeseen. Tämä ei johdu itse kannettavasta vaan MacOS käyttöjärjestelmän ”multi Stream Transport” -tuen puuttumisesta.
MacBook Pro Asiantuntija Koska en ole käyttänyt Macia niin paljon aiemmin, haluan tuntea sen käyttämisen yhtä hyvin kuin PC:n, jotta voin palvella asiakkaita paremmin Perustoiminnot helppo oppia, vaatii totuttelua PC:n jälkeen

Windows-toimialue + Applen tuotteet teettävät joskus ihmeellisiä ongelmia yksinkertaisiinkin asioihin, kuten salasanan vaihtoihin

Mac kerää vaivihkaa paljon dataa Apple-ID:n taakse, sen takana on mielestäni liikaa

Adapterin tarvitseminen joka ainoaan asiaan on turhauttavaa

Kiva ulkoasu ja käytettävyys

Ei ole mitään perustelua ”normaalikäytössä” vaihtaa Macista PC-laitteeseen tai toisinpäin sen takia, että vain toisella voi tehdä jotain -> molemmat kopioivat toisistaan parhaat ominaisuudet ja molemmista maailmoista löytyy tehokasta laitetta jokaiseen tarpeeseen


Johanna Rytkönen

Markkinointi- ja viestintäasiantuntija

Kaikki IoT-projektit ovat käytännössä samanlaisia ja rakentuvat neljästä palikasta, kertoi Triuvaren teknologiajohtaja Timi Rantanen Tampereen ammattikorkeakoulun järjestämässä IoT-seminaarissa 18.4.2018.

Ensimmäinen IoT:n eli esineiden internetin osanen on sensori, jolla voidaan mitata esimerkiksi liikettä, lämpötilaa tai kameran kuvaa. Toisena tulee kommunikaatio eli tiedon siirtäminen langattoman verkon, sisäverkon, mobiilidatan tai muun keinon kautta. Kolmanneksi osaksi tarvitaan datavarasto, jonne tieto tallentuu. Se voi sijaita esimerkiksi Microsoftin, Amazonin tai Googlen pilvipalveluissa. Tämän jälkeen seuraa vielä kerätyn datan hyödyntämisen vaihe, jossa asetetaan halutut näkymät ja hälytykset, laaditaan sovellukset ja niin edelleen. Kaikkiin näihin osioihin kannattaa valita sellainen yhteistyökumppani, joka on juuri sen alan erityisosaaja, jotta lopputuloksesta tulee mahdollisimman hyvä.

Käytännössä IoT-projekti kannattaa aina aloittaa päinvastaisessa järjestyksessä. Ensin mietitään projektille konkreettinen tavoite: mitä tällä halutaan saavuttaa? Tavoitteena voi olla esimerkiksi se, että täyteen luentosaliin ei yritä sisälle enää enempää ihmisiä.  Seuraavaksi mietitään, miten dataa halutaan käyttää. Halutaanko esimerkiksi luentosalin ovelle näyttöön tieto, montako vapaata paikkaa salissa on? Seuraava vaihe on määritellä se, mistä kaikesta dataa kerätään. Riittääkö esimerkiksi varattujen tuolien määrä vai pitäisikö tarkkailla myös salin lämpötilaa ja ilman laatua? Seuraavaksi on hyvä miettiä se, pitääkö kerättävälle datalle tehdä jotain, kuten yhdistää se toiseen, vertailla viitearvoihin tai tehdä siitä laskelmia. Vasta viimeisenä valitaan näille kriteereille sopiva alusta ja mahdollinen kumppani avuksi toteutukseen.

Älä lähde tekemään yhteistyötä sellaisen tahon kanssa, jonka puheessa vilisee vieraita termejä ja joka ei osaa selittää asioita yleiskielellä. Se on yleensä merkki siitä, että ihminen itsekään ei tiedä, mistä puhuu,Rantanen napauttaa.


Johanna Rytkönen

Markkinointi- ja viestintäasiantuntija

Alunperin työharjoittelun kautta Triuvaren vahvuuteen liittynyt assistentti Susanna Mäkelä puuhailee Triuvarella monella rintamalla hallinnon ja ICT-tuen välissä ja poikkeaa välillä markkinoinnin ja myynnin tontillekin. Tekemisen meiningistään tunnettu Susanna hoitaa laidasta laitaan erilaisia tehtäviä avustavista hommista kehitysprojekteihin ja kaikkea siltä väliltä sekä ilahduttaa Tampereen toimistoa leipomuksillaan.

1. Mitä teet ensimmäisenä, kun tulet töihin?
Vaihdan kuulumiset huonekavereiden eli ”tukijamppojen” kanssa, järjestän lukemattomat sähköpostit omiin kansioihinsa, ja aloitan työt!

2. Minkälaisista asioista tyypillinen työpäiväsi koostuu?
Kone- ja mobiililaiteasennuksista, palvelinylläpitoraporttien laatimisesta ja päivitystenhallinnasta. Kaikki muut ”voisikko tehä tän nopee”-jutut täyttävätkin hyvin loppupäivän. 😊

3. Ketä kollegaasi ihailet ja miksi?
Tähän voisin nimetä oikeastaan kaikki työkaverit, mutta suurin shout out menee kyllä tuen poppoolle. Vaikka on kova kiire välillä, niin silti jaksavat jeesata ja pitää lipun korkeella.

4. Mikä on paras elämänohje, jonka olet saanut?
Ote Kalidasan kirjoituksesta, jossa painotetaan tähän hetkeen keskittymistä:

”For yesterday is but a dream
And tomorrow is only a vision;
And today well-lived, makes
Yesterday a dream of happiness
And every tomorrow a vision of hope.
Look well therefore to this day;
Such is the salutation to the ever-new dawn!”

5. Mikä on erikoisin taitosi?
Jos en muista tarkalleen jotain sanaa, olen hyvä keksimään niiden tilalle outoja korvaavia sanoja. Yleensä viesti menee perille huolimatta siitä, että kyseistä sanaa ei todennäköisesti ole edes olemassa!

6. Jos saisit valita yhden supersankarikyvyn, minkä ottaisit?
Asioiden/esineiden siirtäminen ja paikantaminen ajatuksen voimalla.

7. Mitä tekisit, jos voittaisit lotossa miljoonan?
Ostaisin talon sekä lähtisin oitis ulkomaille lomailemaan. Varmaan ostaisin myös kissoilleni jotain herkkuruokaa.

8. Jos voisit vaihtaa jonkun kanssa elämää yhdeksi päiväksi, kenen kanssa vaihtaisit ja miksi?
Varmaan kissani Pepen kanssa. Sillä on niin kummallisia juttuja päivittäin, että olisi hauska tietää mitä sen päässä liikkuu.

9. Jos saisit ottaa Triuvarelta yhden asian tai ominaisuuden, minkä voisit viedä muihin yrityksiin, mitä valitsisit?
Liukuvan työajan. On mukavaa, että saa tehdä töitä itselle parhaaseen aikaan.

10. Mikä oli lapsuuden unelma-ammattisi?
Kauppias!


Johanna Rytkönen

Markkinointi- ja viestintäasiantuntija

Äänestys tilikauden triuvarelaisesta järjestettiin ensimmäistä kertaa tänä vuonna.

– Äänestys haluttiin järjestää, jotta Triuvaren työntekijät kiinnittäisivät huomiota siihen, miten yrityksemme arvot näkyvät jokapäiväisessä työskentelyssämme. Kuka edustaa mitäkin arvoa parhaiten ja miksi? Mitä voin oppia tältä henkilöltä eli mitä hän tekee eri tavalla kuin muut, jotta kyseinen arvo tulee esiin hänen työskentelyssään? kertoo henkilöstövastaava Annika Heino.

Henkilöstöä pyydettiin antamaan jokaisen arvon osalta ääni sille henkilölle, jonka työskentelyssä kyseinen arvo tulee parhaiten esiin. Eniten kokonaisääniä saanut työntekijä palkittiin tilikauden triuvarelaiseksi, jonka nimi kaiverrettiin palkintotauluun. Palkinnoksi tilikauden triuvarelainen sai ylimääräisen palkallisen vapaapäivän.

– Kisa oli tasainen ja äänet äänet menivät kahdessa kategoriassa tasan.

Parhaiten Triuvaren arvoja edustavat työntekijät tilikaudella 2018-19:

ASIAKASLÄHTÖISYYS: Asiakasvastaava Mikko Tukia ja ICT-tuki Ari-Matias Angeria
JOUSTAVUUS: ICT-tuki Henri Vilento
TAVOITETTAVUUS: Asiakasvastaava Mikko Tukia ja tuotantopäällikkö Antti Patronen
SOSIAALISUUS: ICT-tuki Ari-Matias Angeria

Tilikauden triuvarelaisena 2018-19 palkittiin ICT-tuessa toimiva Ari-Matias Angeria, joka sai eniten kokonaisääniä.

– Palkinto oli yllätys ja iso kunnianosoitus työkavereilta – siispä nostan hattua ja osoitan kiitokset muille triuvarelaisille! Omalla tekemisellä olen koittanut saada muutosta aikaan ja ilmeisesti oikeita asioita on tullut tehtyä, kertoo Ari-Matias.

Tilikauden triuvarelaisena palkittiin ICT-tuen Ari-Matias Angeria. Palkinnon luovutti henkilöstövastaava Annika Heino.

Vaikka mies itse yllättyikin saamastaan tunnustuksesta, ei palkinnon saaja tullut kollegoille yllätyksenä:

– Ari-Matias edustaa Triuvaren arvoja joka kategoriassa ja onkin nappivalinta tilikauden triuvarelaiseksi. Arska on huolellinen ja järjestelmällinen, erinomainen viestimään asioita sekä ulkoisesti että sisäisesti, helposti lähestyttävä ja kaikin puolin hieno tyyppi. Erityisen hieno tämä tunnustus on mielestäni siksi, että sitä ei valitse hallitus tai johtoryhmä, vaan ne kollegat ja työkaverit joiden kanssa työtä tehdään päivittäin, kommentoi henkilöstövastaava Annika.


Johanna Rytkönen

Markkinointi- ja viestintäasiantuntija